Welcome

We are creative.

Follow us

Inteligenţa socială în activitatea liderilor. Test de maturitate emoţională

Inteligenţa socială în activitatea liderilor. Test de maturitate emoţională

Dr. Camelia Căpuşan, Manager FLP

Creierul social şi inteligenţa socială

Neuronii fusiformi au funcții ce par legate de deciziile sociale instantanee şi sunt prezenți în număr mai mare în creierul uman, decât la alte ființe vii.

Neuronii oglindă au rol atât în sesizarea mişcării pe care urmează să o facă o altă persoană cu care suntem în contact, cât şi a sentimentelor acesteia. Neuronii oglindă ne pregatesc instantaneu să imităm acea miscare și să avem aceleași sentimente.

Creierul social

Reprezintă suma mecanismelor neuronale care ne orchestrează interacțiunile, gândurile și sentimentele față de oameni și relații. Creierul social este singurul sistem biologic al corpurilor noastre, care ne acordează în permanență la starea oamenilor din jur, fiind influențat la rândul lui de starea celorlalți.

Inteligența socială

Inteligența socială este capacitatea de a-i înțelege pe oameni și de a știi cum să te porți cu ei (Psihologul Edward Torndike – 1920)

Economia emoţională socială

Emoțiile sunt contagioase. Fiecare interacțiune are un substrat emoțional şi astfel putem să ne determinăm unii pe alții să ne simțim bine sau mai puțin bine, ceea ce defineşte, în final, balanța unei zile „bune”sau „rele”.

Ca și în cazul fumatului pasiv „scurgerea de emoții” poate transforma un spectator nevinovat în victimă a stării emoționale negative, sau poate transmite o stare de bine interlocutorului.

Emoţiile circulă într-un grup, fie că vrem, fie că nu, iar starea emoțională a unui lider este literalmente contagioasă pentru echipa si organizație

În spatele acestui efect contagios, stă o funcție a sistemului nostru limbic care ne permite sa ne reglăm și să ne acordăm emoţiile, interpersonal. Când o persoană transmite anumite semnale, cei din jur le receptionează și asta le poate schimba starea emoțională. Partea interesantă a cercetărilor ştiinţifice din domeniu arată că, deși noi simțim efectele acestei funcții a creierului nostru, nu suntem aproape deloc conștienți de proces. Din acest motiv, ne putem trezi cu o stare emoţională (pozitivă sau negativă) fără să avem idee de ceea ce simţim şi de cum am ajuns în respectiva stare.

Viaţa interioară, o prioritate zero pentru liderii transformaţionali

Oamenii pot citi starea noastră emoțională, dincolo de comportamentele pe care le afișăm. Deci,  intenţia de a purta “măşti”acasă sau la birou nu este una câştigătoare pentru scopurile noastre, în general.

Dacă vrem să construim familii, echipe şi organizaţii sănătoase: înainte de orice altceva, trebuie să ne preocupăm de întelegerea şi gestionarea propriei vieţi interioare. Pentru că, dacă noi nu suntem în regulă, nici familia, echipa sau organizaţia noastra nu vor fi.

Neurologia, psihologia şi cercetările organizaţionale sunt de comun acord că:

  1. Primul pas în a construi echipe şi organizaţii sănătoase pleacă de la a înţelege propriul nostru univers interior.
  2. Apoi, după ce ne conştientizăm propriile emoţii, putem învăţa cum să cultivăm în noi, stările care ne pun în valoare şi care ne conduc la cele mai benefice comportamente, din punct de vedere individual şi organizaţional, deopotrivă. Practic se recomandă să facem din emoţiile noastre un aliat care să lucreze pentru noi şi nu invers.
  3. Este important să ne aliniem conştient viaţa interioară cu obiectivele pe care ni le propunem.
  4. Rareori realizarea unui obiectiv depinde doar de noi. În acest proces trebuie să învăţăm să recunoaştem stările şi emoţiile celor din jur, care sunt partenerii noştri în tot ce ne propunem să înfăptuim.
  5. Abia atunci când suntem conştienţi şi aliniaţi cu noi înşine şi ajungem să îi simţim autentic pe cei din jur, începem, cu adevărat să construim relaţii şi organizaţii sănătoase.

FOTO: pvrticka.com

Scala de maturitate emoţională Friedmann

Această scală ne ajută să măsurăm nivelul inteligenţei emoţionale. Există 25 de întrebări la care se răspunde cu Da sau Nu şi fiecare răspuns are asociat un număr de puncte. Scorul se află prin însumarea punctajelor care se acordă pentru fiecare răspuns ales, împărţit la 25.

Evaluarea are scoruri ce oscilează între 0 – 10 puncte. Rezultatul final arată niveluri de maturitate emoţională de la infantilism până la o perfectă maturizare emoţională.

Aşadar, citeşte întrebările, răspunde cu Da sau Nu, adună punctele pe care le faci şi la sfârşit împarte la 25.

Continuă să lecturezi conţinutul articolului doar după ce ai finalizat testul.   

Evaluarea punctajului:

  • Peste 25 – Perfect maturizat emoţional
  • 22-24 – Maturizare bună
  • 20-21 –Nivel corespunzator de maturizare
  • 18-20 – Nivel mediu de maturizare
  • 16-18 – Situaţie spre limită, tendinţă spre dezechilibru
  • 14-15 – Uşoară imaturitate emoţională
  • 12-14 – Reacţii adolescentine, imature
  • 10-12 – Reacţii infantile, puerile
  • 0-10 – Infantilism